تبلیغات
ره گم کرده نقشه راه در قلب توست - گشایش در امر ازدواج
تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392 | 09:07 ب.ظ | نویسنده : ره گم کرده
گشایش در امر ازدواج، به نقل از آیت الله بهجت ره!
حضرت آیت الله بهجت ره که از اُعجوبه های زمانه ما بودند، و آنچنان که باید و شاید نتوانستیم او را بشناسیم. آن بزرگوار آنچنان بر روایات تسلط داشتند که در هر زمینه ای از ایشان سوال می شد، بدون درنگ جواب مناسب آن را از میان روایات می دادند. کتاب های نوشته شده در مورد سوال و پاسخ های ایشان، بهترین شاهد بر مدعای ماست. از جمله سوالاتی که متداول است و جوانان از آن می پرسند، گشایش در امر مبارک ازدواج است. از ایشان در جواب از این سوال چنین


 

حضرت آیت الله بهجت ره که از اُعجوبه های زمانه ما بودند، و آنچنان که باید و شاید نتوانستیم او را بشناسیم. آن بزرگوار آنچنان بر روایات تسلط داشتند که در هر زمینه ای از ایشان سوال می شد، بدون درنگ جواب مناسب آن را از میان روایات می دادند. کتاب های نوشته شده در مورد سوال و پاسخ های ایشان، بهترین شاهد بر مدعای ماست. از جمله سوالاتی که متداول است و جوانان از آن می پرسند، گشایش در امر مبارک ازدواج است. از ایشان در جواب از این سوال چنین نقل شده است که؛ هرکس این عمل را (نماز جعفر طیار) بجا آورد، به حول و قوه الهی، گشایشی در امر ازدواج خواهد بود.
تذکر 1ـ البته باید توجه کرد؛ شاید این گشایش برای برخی با یک بار خواندن و برای برخی با خواندن مکرر آن، حاصل شود. (ان شاء الله) از این رو  نباید امید خود را از دست داد و باید به فضل خدا امیدوار بود که عالم هستی به فضل و رحمت او برپاست. (به نقل از کسانی که تجربه کرده اند)
تذکر 2ـ تاثیر عجیب این عمل (نماز جعفر طیار)، در ریزش گناهان است که در روایات به این خاصیت اشاره شده است.
تذکر 3ـ بر خلاف آنچه در بیرون مشهور شده و برای سنگین نشان دادن عملی آن را به جعفر طیار قیاس می کنند، این عمل بسیار آسان و چنان هم وقت گیر نیست (به نقل از کسانی که ملتزم به این عمل اند). چه وقت هایی که صرف کارهای بیهوده می شود، ولی برای مناجات با خدای عزیز و مهربان -که شکر یک نعمت اش با خاکساری در بارگاه او تا پایان عمر بجا آورده نمی شود- دقیق شده و حساب کتاب می کنیم. (پناه بر خدا)
کیفیت نماز جعفر طیار
1ـ نماز جعفر طیار چهار رکعت می باشد که به صورت دو رکعت جداگانه مثل نماز صبح ادا می شود.
2ـ در دو رکعت اول؛ بعد از حمد رکعت اول، سوره زلزال، و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره عادیات خوانده می شود.
3ـ در دو رکعت دوم؛ بعد از حمد رکعت اول، سوره نصر، و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره توحید خوانده می شود.
4ـ بعد از حمد وسوره هر رکعت؛ 15 مرتبه تسبیحات اربعه خوانده می شود.
5ـ در رکوع ها و بعد از رکوع ها؛ در حالت قیام، در هر کدام 10 مرتبه تسبیحات اربعه خوانده می شود.
6ـ در سجده ها و بعد از سجده ها؛ در حالت نشسته، در هر کدام 10 مرتبه تسبیحات اربعه خوانده می شود.
7ـ بعد از تمام شدن هر دو رکعت؛ در آخرین سجده، بعد از اتمام تسبیحات، در خود سجده دعایی که در ذیل آمده بخواند:
«سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْوَقَارَ، سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَى كُلَّ شَیْ‏ءٍ عِلْمُهُ، سُبْحَانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحَانَ ذِی الْقُدْرَةِ وَ الْكَرَمِ سُبْحَانَ ذِی الْعِزَّةِ وَ الْفَضْلِ سُبْحَانَ ذِی الْقُوَّةِ وَ الطَّوْلِ.[1] اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ اسْمِكَ الْأَعْظَمِ، وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّةِ الَّتِی تَمَّتْ صِدْقاً وَ عَدْلًا، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ. ثُمَّ تَطْلُبُ حَاجَتَكَ.
8ـ بعد از اتمام هر دو رکعت (پایان چهار رکعت)؛ در حال که دست ها را به دعا بر داشته، ذکرهای زیر را بخواند:
ـ یا رب یارب... تا جایی که نفس ادامه دارد.
ـ یا رباه یا رباه ... تا جایی که نفس ادامه دارد.
ـ رب رب ... تا جایی که نفس ادامه دارد.
ـ یا الله یا الله ... تا جایی که نفس ادامه دارد.
ـ یا حی یا حی ... تا جایی که نفس ادامه دارد.
ـ یا رحیم یا رحیم ... تا جایی که نفس ادامه دارد.
ـ یا رحمن یا رحمن ... هفت مرتبه
ـ یا ارحم الراحمین هفت مرتبه
9ـ بعد از پایان این اذکار؛ در کیفیت دعا، نقل های مختلفی وجود دارد که حضرت آیت الله بهجت ره دعای زیر را به نقل از زاد المعاد[2] سفارش کرده اند:
« سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ تَرَدَّى بِهِ، سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ جَلَّ جَلَالُهُ، سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَى كُلَّ شَیْ‏ءٍ بِعِلْمِهِ، وَ خَلْقَهُ بِقُدْرَتِهِ، سُبْحَانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحَانَ ذِی الْقُدْرَةِ وَ الْكَرَمِ. اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ، وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ الَّتِی تَمَّتْ صِدْقاً وَ عَدْلًا أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ أَنْ تَجْمَعَ لِی خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ بَعْدَ عُمُرٍ طَوِیلٍ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ الْمُحْیِی الْمُمِیتُ الْبَدِی‏ءُ الْبَدِیعُ لَكَ الْكَرَمُ وَ لَكَ الْمَجْدُ وَ لَكَ الْمَنُّ وَ لَكَ الْجُودُ وَ لَكَ الْأَمْرُ وَحْدَكَ لَا شَرِیكَ لَكَ یَا وَاحِدُ یَا أَحَدُ یَا صَمَدُ یَا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ یَا أَهْلَ التَّقْوَى وَ یَا أَهْلَ الْمَغْفِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یَا عَفُوُّ یَا غَفُورُ یَا وَدُودُ یَا شَكُورُ أَنْتَ أَبَرُّ بِی مِنْ أَبِی وَ أُمِّی وَ أَرْحَمُ بِی مِنْ نَفْسِی وَ مِنَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ یَا كَرِیمُ یَا جَوَادٌ اللَّهُمَّ إِنِّی صَلَّیْتُ هَذِهِ الصَّلَاةَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِكَ وَ طَلَبَ نَائِلِكَ وَ مَعْرُوفِكَ وَ رَجَاءَ رِفْدِكَ وَ جَائِزَتِكَ وَ عَظِیمَ عَفْوِكَ وَ قَدِیمَ غُفْرَانِكَ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْفَعْهَا فِی عِلِّیِّینَ وَ تَقَبَّلْهَا مِنِّی وَ اجعلنا [اجْعَلْ‏] نَائِلَكَ وَ مَعْرُوفَكَ وَ رَجَاءَ مَا أَرْجُو مِنْكَ فَكَاكَ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ وَ الْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ وَ مَا جَمَعْتَ مِنْ أَنْوَاعِ النَّعِیمِ وَ مِنْ حُسْنِ الْحُورِ الْعِینِ وَ اجْعَلْ جَائِزَتِی مِنْكَ الْعِتْقَ مِنَ النَّارِ وَ غُفْرَانَ ذُنُوبِی وَ ذُنُوبِ وَالِدَیَّ وَ مَا وَلَدَا وَ جَمِیعِ إِخْوَانِی وَ أَخَوَاتِیَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ الْأَحْیَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَاتِ وَ أَنْ تَسْتَجِیبَ دُعَائِی وَ تَرْحَمَ صَرْخَتِی وَ نِدَائِی وَ لَا تَرُدَّنِی خَائِباً خَاسِراً وَ اقْلِبْنِی مُفْلِحاً مُنْجِحاً مَرْحُوماً مُسْتَجَاباً دُعَائِی مَغْفُوراً لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمٌ قَدْ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْیَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْكَ یَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ یَا نَفَّاحاً بِالْخَیْرَاتِ یَا مُعْطِیَ الْمَسْئُولَاتِ یَا فَكَّاكَ الرِّقَابِ مِنَ النَّارِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فُكَّ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ وَ أَعْطِنِی سُؤْلِی وَ اسْتَجِبْ دُعَائِی وَ ارْحَمْ صَرْخَتِی وَ تَضَرُّعِی وَ نِدَائِی وَ اقْضِ لِی حَوَائِجِی كُلَّهَا لِدُنْیَایَ وَ آخِرَتِی وَ دِینِی مَا ذَكَرْتُ مِنْهَا وَ مَا لَمْ أَذْكُرْ وَ اجْعَلْ لِی فِی ذَلِكَ الْخِیَرَةَ وَ لَا تَرُدَّنِی خَائِباً خَاسِراً وَ اقْلِبْنِی مُفْلِحاً مُنْجِحاً مُسْتَجَاباً لِی دُعَائِی مَغْفُوراً لِی مَرْحُوماً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یَا مُحَمَّدُ یَا أَبَا الْقَاسِمِ یَا رَسُولَ اللَّهِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَنَا عَبْدُكُمَا وَ مَوْلَاكُمَا غَیْرُ مُسْتَنْكِفٍ وَ لَا مُسْتَكْبِرٍ بَلْ خَاضِعٌ ذَلِیلٌ عَبْدٌ مُقِرٌّ مُتَمَسِّكٌ بِحَبْلِكُمَا مُعْتَصِمٌ مِنْ ذُنُوبِی بِوَلَایَتِكُمَا أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكُمَا وَ أَتَوَسَّلُ إِلَى اللَّهِ بِكُمَا وَ أُقَدِّمُكُمَا بَیْنَ یَدَیْ حَوَائِجِی إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاشْفَعَا لِی فِی فَكَاكِ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ وَ غُفْرَانِ ذُنُوبِی وَ إِجَابَةِ دُعَائِی اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ تَقَبَّلْ دُعَائِی وَ اغْفِرْ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»[3]

[1] - قسمت رنگی شده در زاد المعاد آمده و در مفاتیح نیست و حضرت آیت الله بهجت به این نقل سفارش فرموده اند.
[2] - زاد المعاد: اثر علامه محمد باقر مجلسى، كه شامل ادعیه و اعمال كثیره‏اى كه درباره‏ى ایام و لیالى در كتب ادعیه، وارد شده مى‏باشد وى این كتاب را در سال 1107 ق یعنى در اواخر عمر شریفشان به زبان عربى نوشته‏اند. در پایان این كتاب، كتاب دیگرى وجود دارد كه در حاشیه‏ى زاد المعاد چاپ شده بوده، تحت عنوان مفتاح الجنان پیرامون تعقیبات نمازها و زیارات مختلفى كه درباره ائمه و اعمال مربوط به اماكن مشرفه آنان و دعاهایى كه در دفع بعضى از امراض و آلام از اهل بیت به سند صحیح وارد شده است مى‏باشد
[3] - زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 32



طبقه بندی: اجتماعی، مذهبی، پیشنهادی،
برچسب ها: ازدواج،

  • گلوله
  • بک لینک
  • تیم بلاگ
  • دست نویس